Największy dinozaur świata – odkrycie i charakterystyka

szkielet największego dinozaura

Odkrycia paleontologów z całego świata pozwoliły w dużym stopniu poznać żyjące niegdyś na Ziemi gatunki dinozaurów. Spośród nich można wyróżnić dinozaury o imponujących rozmiarach i wadze, co czyni je gigantami spośród przedstawicieli tych prehistorycznych gadów.

Co wiemy o największym dinozaurze świata? W jakich okolicznościach doszło do odkrycia jego szczątków?

Jaki był największy dinozaur, który kiedykolwiek żył?

Jednym z największych dinozaurów w historii odkrytym w ostatnich latach jest Patagotitan mayorum. Jego kości zostały odnalezione na terenie Argentyny przez patagońskiego rolnika, który pracował na swoim polu uprawnym nieopodal miejscowości La Flecha.

Dalsze prace wykopaliskowe wykonywane przez naukowców pozwoliły odkryć w tym miejscu ponad 150 ogromnych kości, które należały w sumie do sześciu dinozaurów tego gatunku.

Patagotitan mayorum był roślinożercą należącym do grupy tytanozaurów. Dinozaur miał 40 metrów długości, a jego waga dochodziła do 76 ton. Gdy dorosły osobnik stał wyprostowany, mógł mieć jakieś 20 metrów wysokości, co odpowiada wysokości siedmiopiętrowego budynku. Swoim rozmiarem przebił między innymi Argentynozaura i Puertazaura.

Ponadto badacze określili na podstawie skamielin, że dinozaur ten żył na Ziemi jakieś 100 milionów lat temu, w okresie kredy. Nazwa tego dinozaura pochodzi od nazwy regionu, w którym został odkryty, czyli Patagonii, oraz od greckiego słowa „titan” oznaczającego „duże”, nawiązując do greckiej mitologii.

Druga część nazwy została nadana na cześć rodziny Mayo, na której polu odkryto szczątki dinozaura i która gościła w swoim domu badaczy podczas przeprowadzanych wykopalisk.

Były to prawdopodobnie bardzo masywne i wolno poruszające się dinozaury, dla których przemieszczanie się stanowiło spore wyzwanie. Swoje rozmiary zapewne zawdzięczały obfitości roślinności, jaka w tym czasie pojawiła się na Ziemi, na terenie Patagonii, a którą się żywiły.

Obecnie odlew szczątków Patagotitana mayoruma można oglądać na wystawie w American Museum of Natural History w Nowym Jorku. Jego imponujące rozmiary sprawiają, że głowa gigantycznego dinozaura wystaje na korytarz muzeum.

Kiedy odkryto największego dinozaura?

Odkrycie Patagotitan mayorum zostało ogłoszone w 2017 roku, ale pierwsze badania na tamtych terenach rozpoczęły się już w 2010 roku. Oficjalne doniesienia pojawiły się w mediach w 2014 roku, a trzy lata później wydano broszurę zawierającą już konkretne dane na temat największego dinozaura w historii.

Oprócz nowo odkrytego gigantycznego dinozaura Patagotitan mayorum, w 1878 roku dokonano odkrycia Amficelias fragillimus, uznawanego za największego dinozaura na świecie. Pierwsze szczątki zwierzęcia zostały odnalezione w Kolorado w USA, a odkrycia dokonał Oramel Lucas, zbieracz skamielin.

Odnalazł on wtedy fragmenty kości o wysokości ponad 1,5 metra, które należały do skamieliny o niespotykanej dotąd wielkości. Amficelias fragilimus należał do Diplodoków, z rodziny zauropodów. Miał długość 60 metrów i wagę ponad 120 ton.

Porównanie Patagotitan mayorum z T. Rexem

Diego Pol, paleontolog z Museo Paleontologico Egidio Frelugio w Argentynie, który brał udział w odkryciu szczątków Patagotitan Mayorum przyznał, że jeden z najbardziej znanych w popkulturze dinozaurów, legendarny Tyrannosaurus Rex, znany też jako T. Rex, w porównaniu z Patagotitanem wygląda jak krasnal. Podobnie ocenił wszystkie inne odkryte dinozaury mięsożerne, porównując je z największymi roślinożernymi dinozaurami.

Inne największe dinozaury

Do największych zwierząt żyjących kiedykolwiek na świecie zaliczają się Zauropody. Są to najdłuższe, najcięższe i największe dinozaury, które pojawiły się na świecie 200 milionów lat temu w okresie wczesnej jury. Żyły aż do końca ery dinozaurów i wszystkie były roślinożerne.

Z wyglądu wyróżniały się niewielkimi głowami, długą szyją i długim ogonem oraz czterema grubymi, pięciopalczastymi nogami.

Do najdłuższych dinozaurów odkrytych przez paleontologów zaliczamy obecnie:

1. Amficelias – od 40 do 60 metrów długości;
  2. Patagotitan Mayorum – 40 metrów długości;
  3. Alamozaur – od 35 do 37 metrów długości;
  4. Argentynozaur – od 30 do 36 metrów długości;
  5. Mamenchizaur – 35 metrów długości;
  6. Diplodok – od 33 do 35 metrów długości;
  7. Superzaur – od 33 do 34 metrów długości;
  8. Futalognkozaur – od 32 do 34 metrów długości;
  9. Zauroposejdon – od 28 do 34 metrów długości;
  10. Antarktozaur – 33 metry długości.

Przeczytaj również:

Kiedy i jak długo żyły dinozaury?

Dinozaury też chorowały